Ajuntament de Barcelona
Inici Webmap Documentació Newsletter Contacte Opinió

Presentació | Innovació Urbana | Innovació Econòmica | Innovació Social
Actualitat | Contractació Pública | Participa




Inici arrow Agenda arrow 22@Breakfast arrow Històric arrow 22@Update Breakfast març 2012
22@Update Breakfast març 2012
Versio per a Imprimir Enviar a un amic
GAMIFICATION, una nova estratègia per a la difusió a la xarxa



Les xarxes socials s’han consolidat en els darrers anys com una eina de comunicació social i d’oci. També han assolit un paper indispensable dins de les empreses, relacionant de manera fàcil i dinàmica els productes amb els clients. Aquesta força innovadora de les xarxes socials i la seva vessant lúdica ha favorit el sorgiment de noves estratègies de comunicació relacionades amb el joc, el Social Media Games. Segons un estudi publicat al 2011 per Gartner Research, l’any 2015 més del 50% de les organitzacions que realitzen processos d’innovació aplicaran tècniques i dinàmiques pròpies dels jocs. Aquest moviment s’ha vingut a anomenar Gamification.

Els encarregats de parlar sobre aquesta nova estratègia per a la difusió a la xarxa a l’edició del 22@Update Breakfast de març van ser Pablo Lara, director del centre de transferència de tecnologia UOC-Bdigital i Adrián Martínez, responsable de Comunicació i Reputació Corporativa de Sage.

Va donar la benvinguda a l’acte Josep M. Vilà, president de 22@Network, qui  va recordar la feina fructífera que s’està duent a terme des del districte del 22@, intercanviant experiències en benefici de les empreses. Si fa 150 anys el Poblenou va ser capdavanter en la industrialització de Barcelona, ara li toca abanderar el desenvolupament tecnològic de la ciutat –va dir el president.

Pablo Lara, director del centre de transferència de tecnologia UOC-Bdigital va explicar el significat del concepte Gamification i va aportar una visió de les possibilitats que ofereix aquesta tècnica en àmbits com la formació o l’educació, així com també l’efectivitat en el camp de la publicitat. Lara va dir que el nou moviment és encara bastant desconegut, però s’està obrint mercat, en un procés que va començar el vídeo i després va continuar amb Facebook. Ara, la xarxa s’està obrint a una nova forma de comunicació i promoció que adapta els mecanismes del joc. El concepte Gamification està començant, encara no està definit ni al Viquipèdia –va dir Pablo Lara.

Gamification és aplicar mecanismes del joc en contexts i entorns habitualment diferents

Gamification és aplicar mecanismes de joc en contexts i entorns habitualment diferents al joc. El màrqueting pot ser un dels beneficiats d’aquest nou concepte, però amb el Gamification no necessariament s’ha de realitzar l’anunci d’alguna cosa, no és simplement advergaming. La idea és convertir qualsevol experiència en un joc. L’objectiu és incentivar un determinat comportament en l’usuari, no importa si està rebent informació o està realitzant alguna acció social, cívica o privada.

Gamification vol dir que anem cap a un món lúdic. El grup dirigit per Pablo Lara va explicar alguns dels projectes que estan duent a terme a l’UOC-Bdigital. El joc del coneixement, per exemple, és realitza a través de la dinàmica preguntes-respostes; si l’encertes, reps el premi del coneixement que aconsegueixes. Al centre de transferència de tecnologia UOC-Bdigital també estan desenvolupant un joc per aprendre espanyol, ‘Lost in La Mancha, es tracta d’un joc interactiu en el qual l’usuari es pot introduir en un món virtual per posar a prova els seus coneixements de l’idioma. Gamification fa triar al jugador els llocs on arribar i estableix una interacció per treballar en equip, en xarxa.

De la seva banda, Adrián Martínez, responsable de Comunicació i Reputació Corporativa de Sage, va explicar com la seva empresa ha aplicat l’estratègia del joc per promocionar els seus productes mitjançant les xarxes socials, i  va presentar un exemple d’allò que és Gamificació, el SageCity.

Sage, recentment incorporada al 22@, és una empresa britànica, amb seu central a Newcastle. Segons va explicar Adrián Martínez, Sage Group és líder mundial en software i serveis per a empreses i AA.PP. Estan implantats a 23 països, amb 13.400 treballadors i més de 6 milions de clients. A Espanya Sage compta amb 1.400 empleats i 354.000 clients. A Catalunya tenen 535 empleats i 85.449 treballadors.

“Els mercats són converses”

Martínez va dir que Sage té un fort compromís amb el client. Ofereixen experiències extraordinàries que donen valor a cada empresa.  Sage és molt més que software de gestió –va explicar Adrián Martínez- és un compromís amb tot allò que els envolta. Una de les seves especialitats és el màrqueting basat en els continguts, i aquí és on posen en acció l’innovador concepte del Gamification. “Els mercats són converses”, i la marca ja no és només propietat de l’empresa, sinó que pertany al públic, a les xarxes socials. És important obtenir un bon nivell d’engagement, reputació a les xarxes socials, i afavorir els valors de les recomanacions i fidelització que posen a l’abast dels usuaris les xarxes socials. Al 2.0, el contingut és el rei –afegeix Adrián Martínez.

El responsable de Comunicació i Reputació Corporativa de Sage va dir que Facebook és ara un dels cercadors més importants i ha integrat el Gamification per generar comunitat. D’aquesta manera, els serveis són més integradors i dinàmics. A través del nou concepte, el Gamification, a Sage volen aconseguir enganxar a través del joc, aportant a les pàgines on-line aplicacions més divertides i motivadores.

Adrián Martínez va explicar que ‘Sagecity’ és una ciutat virtual que pretén projectar els negocis com si fos una joguina. Dins d’aquesta ciutat virtual hi ha un alcalde, uns personatges i unes empreses que tenen una missió molt clara: ajudar perquè les companyies reals siguin més competitives. Martínez va dir també que el seu objectiu és que SageCity sigui un model d‘Smart City’.

Sage proporciona als seus clients, a través del nou concepte de Gamification, solucions per als seus productes, serveis, formació o consultoria. El joc dóna sortides als problemes, amb imaginació i creativitat. SageCity es va posar en marxa fa tres mesos i durant aquest temps han aconseguit triplicar el numero de fans. En el futur es proposen treballar convocant esdeveniments i donant visibilitat social als negocis dels seus clients a través del joc.

Per concloure l’acte, Josep Miquel Piqué, Ajuntament de Barcelona,  va dir que els resultats d’aquests anys de feina al districte estan servint de guia a algunes ciutats del món i va ressaltar la visita d’alcaldes com el de Rio de Janeiro (Brasil) o de Taipei (Taiwan), que han vingut a conèixer com es treballa al 22@. A més, Barcelona ha estat també l’escenari aquest 22 de març de la Taula Barcelona Creixement, òrgan  de direcció i seguiment del programa Barcelona Creixement, que impulsa el treball conjunt dels principals agents econòmics de la ciutat per incentivar el creixement econòmic. Durant les sessions es va parlar, entre d’altres temes, d’una Zona Franca pels creadors de tecnologies mòbils, facilitant un marc legal adequat per al sector.

Josep Miquel Piqué va reiterar el compromís del 22@ amb el vehicle elèctric i també amb la difusió dels valors que representen les activitats que es realitzen al 22@, amb la creació d’itineraris per donar a conèixer les activitats del districte.

De la seva banda, Josep Maria Vilà va donar informació sobre una nova iniciativa al districte que té com a objectiu portar Barcelona al 22@. És dirà Àgora Barcelona i seran dinars als quals es convidarà un personatge destacat en el món de les tecnologies que pugui aportar idees. La primera cita serà el 3 de maig i tindrà com a convidat l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias.

Idees claus

-En aquests moments, el Gamification vol explicar la vida de forma més divertida. El director del centre de transferència de tecnologia UOC-Bdigital va exposar l’exemple del reciclatge per fer veure com el concepte ‘fun’ pot ajudar a realitzar accions quotidianes i avorrides d’una forma amena, donant al final uns millors resultats degut a l’estat anímic de les persones que hi participen.

-Facebook és ara un dels cercadors més importants i ha integrat el Gamification per generar comunitat. D’aquesta manera, els serveis són més integradors i dinàmics.

Altaveu dels assistents

-És sorprenent aquest nou concepte de comunicació empresarial, el Gamification. Sens dubte, ens pot ajudar a comunicar-nos amb els clients, és una bona manera de trencar el gel per després oferir una informació detallada sobre el producte. El joc ens apropa, però hem d’oferir contingut de qualitat per obtenir nivells alts de fidelització.

-Encara que no ho vulgui, és cert que hem de tenir en compte les xarxes socials. Ja no és suficient amb construir-nos una pàgina web informant sobre la nostra empresa, ara hem de comunicar constantment novetats, no podem perdre de vista els nostres clients i volen obtenir una resposta immediata.








Membres de:

XPCATAPTEIASPCIDEMTCI OpenLivingLabs Living Labs Global




© Copyright 2006 · 22 ARROBA BCN, S.A.U. · Legal · Crèdits · Opinió · Contacte