Ajuntament de Barcelona
Inici Webmap Documentació Newsletter Contacte Opinió

Presentació | Innovació Urbana | Innovació Econòmica | Innovació Social
Actualitat | Contractació Pública | Participa




Inici arrow Agenda arrow 22@Breakfast arrow Històric arrow 22@Update Breakfast octubre 2008
22@Update Breakfast octubre 2008
Versio per a Imprimir Enviar a un amic
Cap una cultura lliure: llicències de Creative Commons.                  


L'aparició d'Internet ha provocat un canvi en la manera de promocionar les obres i d'apropiar-se'n. La creació de xarxes socials, l'intercanvi i la reutilització del material porten aparellat un canvi quant al concepte de llicències per a protegir la propietat intel.lectual. Es passa d'un concepte restrictiu i exclusiu a un de lliure, que mira de reflectir les noves formes d'interacció social.

22@Update Breakfast octubre 2008


La sessió d'octubre del 22@ Update Breakfast va tenir lloc a les instal.lacions de Lavinia, una empresa dedicada a la comunicació i la tecnologia que es va fundar el 1994. Jaume Teodoro, director general de Lavinia, va presentar un vídeo corporatiu i va assenyalar que actualment s'estan facturant 50 M. i que compten amb 1000 treballadors entre Espanya, París i Brussel.les.

Com a innovador del mes, Xavier Serra, director del Grup d'Investigació en Tecnologia Musical de la Universitat Pompeu Fabra, va centrar la seva exposició en la producció col.laborativa de continguts multimèdia. Amb aquesta finalitat, va fer referència a una experiència concreta que està desenvolupant el seu grup de treball, una web denominada Freesound.org, fundada l'any 2005 amb l'objectiu que els artistes poguessin utilitzar sons amb molta més facilitat des del punt de vista de la propietat intel.lectual. Aquesta iniciativa es va veure afavorida pel fet que en aquest moment es començaven a utilitzar les llicències de Creative Commons. Actualment, la pàgina compta amb més de 600.000 usuaris registrats de tot el món i disposa de 58.000 sons que són utilitzats en tota mena d'iniciatives: des de les comercials fins a les educatives i d'investigació, entre les quals en destaquen dues: Sons de Barcelona i Freesound Radio.

Sons de Barcelona intenta promoure el patrimoni sonor de la ciutat a través dels sons aportats pels participants. La idea és crear una comunitat mitjançant la qual es puguin intercanviar, comentar i reutilitzar els sons disponibles i compartir experiències sonores. Per a això, s'organitzen tallers a les escoles, centres d'art, centres cívics i socials.

Freesound Radio és un sistema experimental que té com a objectiu revalorar els continguts freesound a partir d'una concepció de ràdio. La idea és que aquesta web serveixi de lloc de reunió per a escoltar i interactuar amb les creacions existents dels usuaris, que permeti mutar-les i barrejar-les.

Finalment, Xavier Serra va destacar altres iniciatives alienes al seu grup, però basades també en la idea de col.laboració i d'interacció social, entre les quals trobem les següents:

Viquipèdia: és una enciclopèdia virtual creada el 2001 per L. Sanger i J. Wales, que se sosté mitjançant donacions d'empreses que utilitzen el seu contingut per a crear una altra mena de negocis. Compta amb dos tipus de llicències: la de continguts, GNU GPL (General Public License), i la de programari, FDL (Free Documentation License).

Public Library of Science (Plos.org): se centra en la publicació d'articles científics. Va ser creada per científics el 2000, sense ànim de lucre, com una alternativa a les revistes científiques mèdiques. Se sustenta amb donacions i subscripcions.

Slashdat.org: publica articles de tecnologia i explora les noves tendències. S'inicia el 1997 i se sustenta per mitjà d'anuncis.

Sellaband.com: serveix a la promoció d'artistes, que col.loquen les seves cançons a la web; són els usuaris els qui inverteixen en el grup que els agrada. Quan la inversió arriba als 50.000 dòlars, la productora comença a invertir en promocionar-los. Els usuaris reben a canvi un percentatge dels beneficis.

Xavier Serra assenyala quatre punts que són importants perquè aquestes iniciatives d'interacció social tinguin èxit:

  1. La necessitat d'una comunitat internacional gran i participativa.
  2. Continguts que siguin útils.
  3. Desenvolupament tecnològic.
  4. Ingressos econòmics suficients.
En paraules de Serra, ..la Web 3.0 és l'agrupació d'eines creatives i no simplement de continguts; és un lloc de treball, de creativitat, on se sàpiguen utilitzar els continguts i les eines de manera integrada...

En la segona part de la sessió, Sönke Lund, soci d'mmmm Monereo Meyer Marinel.lo Advocats, va tractar el tema de les llicències per a protegir els drets d'autor en el món d'Internet.

..La difusió dels continguts digitals està afectant contínuament el treball dels advocats, perquè hem de canviar les perspectives, l'enfocament en l'assessorament dels clients.., comenta Lund. A més a més, aclareix que, quan es parla de propietat intel.lectual i de llicències lliures, no es fa referència al tema de patents ni de marques, sinó al de drets d'autor.

Internet ha provocat un canvi de paradigma, perquè comencen a utilitzar-se els continguts d'una manera col.lectiva, participativa i massificada. Les llicències tradicionals, amb un sentit de propietat i restrictiu sobre els continguts, no poden fer front a aquesta nova realitat. Sorgeixen llavors les llicències lliures que permeten que el treball es produeixi, es distribueixi, es comuniqui i es transformi de manera lliure. Això no vol dir que siguin llicències gratuïtes, sinó que ..permeten que tant autors com usuaris puguin protegir i compartir obres, i eliminen les vicissituds legals que hi ha actualment.., afirma Lund. Entre aquestes llicències, es troben:

  • GNU GPL (General Public License): es va crear els anys 80 a fi i efecte de protegir la creació, utilització i distribució de programari.
  • Creative Commons: és el nom d'una organització sense ànim de lucre creada el 2003, que produeix un règim flexible de llicències per al treball creatiu; són llicències de continguts. A Espanya hi ha dos milions d'obres amb aquesta llicència, posada en funcionament a partir del 2004.
  • ColorIURIS: és un sistema mixt d'autogestió de drets d'autor que està destinat a creadors de continguts que utilitzen Internet per a la seva difusió.
  • Aire Incondicional: llicència espanyola que permet adaptar els continguts de la Creative Commons a les lleis del país.
  • Model francès: és una altra forma de llicència lliure, però prohibeix l'intercanvi d'arxius P2P.
Quan un autor escull la llicència Creative Commons, ha de triar entre quatre modalitats o variables:
  • Reconeixement o atribució: l'autor es reserva el dret que l'obra li sigui atribuïda sempre que s'exploti.
  • Usos no comercials: l'autor manifesta que no permet que la seva obra sigui utilitzada amb finalitats comercials.
  • Sense obra derivada: l'autor no autoritza la realització de modificacions que produeixin una nova obra derivada a partir de la seva.
  • Compartir igual o llicenciar igual: l'autor imposa al llicenciatari, a qui ha permès la realització d'una obra derivada, que usi una llicència en els mateixos termes en què ell en va gaudir.
A la legislació espanyola hi ha certs límits, per això sorgeixen alguns problemes legals quant a aquestes llicències, entre els quals destaquen:
  • Dret a retirar l'obra, quan així ho consideri l'autor.
  • Formalització de la llicència per escrit: a Internet no es pot fer.
  • Dret a la transmissió de tercers: la llei espanyola diu que és intransmissible.
  • Danys i perjudicis.
Per finalitzar, Josep Piqué, conseller delegat del 22@Barcelona, va destacar les novetats del districte.
  • Una delegació de Barcelona-Catalunya va assistir al World Economic Forum, a Teijin.
  • Va tenir lloc la sessió del 22@Staying in Company, projecte que pretén vincular els estudiants universitaris internacionals amb les empreses de Barcelona per a fomentar el talent.
  • S'han iniciat els tallers del 22@Crea Talent a les escoles del districte, adreçats a nens de 8 a 12 anys.
  • Es va instal.lar al 22@Barcelona la xarxa Social Business.
  • Una delegació del districte estarà present al Barcelona Meeting Point.
  • Es durà a terme el Festival Inside Barcelona.


IDEES FORÇA


Les llicències de Creative Commons van ser creades per facilitar la distribució i ús de continguts, amb una sèrie de modalitats a elecció de l'autor, com ara permetre citar la seva obra, reproduir-la, crear obres derivades, oferir-la públicament o també establint-hi restriccions, com la prohibició de difondre-la comercialment o respectar-ne l'autoria original.

Freesound.org és una iniciativa que busca facilitar als artistes la utilització de sons sense la problemàtica derivada dels drets d'autor.

Les noves formes d'interacció social que es produeixen arran de l'aparició d'Internet han determinat que es busquin noves vies per a protegir els drets d'autor i, alhora, facilitar la circulació d'obres per la xarxa.



OPINIONS DEL PÚBLIC


..Molt interessant poder pensar més en l'actualitat musical. Per als artistes és força interessant...

..A mi m'ha semblat molt interessant el concepte de la Web 3.0...

..Les noves tecnologies poden aportar continguts a la web i utilitzar encara més els continguts online...

..En principi, m'ha semblat bé. Venia amb aquestes expectatives. M'ha semblat una mica curt tot el tema de les llicències Creative Commons, la part del dret. Però el primer ponent m'ha semblat molt bé, ha resumit en molt poc temps el món de la web...



INFORMACIÓ EXTRA
  • La Web 3.0 fa referència a les millores realitzades en la Web 2.0. Sorgeix arran de l'evolució que té lloc en la utilització i interacció a la xarxa, que s'ha transformat en una base de dades, on els continguts són accessibles i les tecnologies d'intel.ligència artificial van tenint auge, així com la web semàntica, la geoespacial o la 3D.
  • El Grup de Recerca en Tecnologia Musical (GTM) de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, integrat dins el Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i de l'Institut Universitari de l'Audiovisual, està especialitzat en les tecnologies digitals relacionades amb el so i la música. Està integrat per més de 40 investigadors provinents d'àmbits diferents i complementaris; investiga en temes com el processament i la síntesi del so, la descripció de continguts musicals, els sistemes interactius musicals, els models computacionals de la percepció i cognició musicals, i les tecnologies relacionades amb les xarxes socials de música.
  • El Word Economic Forum va ser creat el 1971 pel professor suís Klaus Schwab, qui va invitar els principals executius europeus a una trobada a Davos, Suïssa, per discutir sobre estratègia comercial. Actualment, entre els membres i col.laboradors es troben: la reina Rània Al Abdal.là, Gordon Brown, Benet XVI, Bill Gates, James Dimon, K.V. Kamath, Henry Kissinger, Indra K. Nooyi, David J O.Reilly, Tony Blair, Barham Salih, Umuru Musa Yar.Adua i John Chamber.

Podeu descarregar la presentació de Xavier Serra, fent clic aquí (653 Kb)


O si ho preferiu, podeu consultar el vídeo de l'acte:

Ponència Jordi William Carnes
Ponència Lavínia
Ponència Xavier Serra
Cloenda






Membres de:

XPCATAPTEIASPCIDEMTCI OpenLivingLabs Living Labs Global




© Copyright 2006 · 22 ARROBA BCN, S.A.U. · Legal · Crèdits · Opinió · Contacte