Ajuntament de Barcelona
Inici Webmap Documentació Newsletter Contacte Opinió

Presentació | Innovació Urbana | Innovació Econòmica | Innovació Social
Actualitat | Contractació Pública | Participa




Inici arrow Agenda arrow 22@Breakfast arrow Històric arrow 22@Update Breakfast novembre 2007
22@Update Breakfast novembre 2007
Versio per a Imprimir Enviar a un amic
"El sector audiovisual: una nova realitat econòmica".

L.edició de novembre del 22@Update Breakfast va destacar el potencial innovador del sector audiovisual i la seva capacitat polifacètica que li permet generar noves formes de consum i ser una peça indispensable en activitats econòmiques de tipus diferents.



David Xirau, director de Nous Projectes de Grupo Mediapro, va presentar el projecte i3media, guanyador de la segona convocatòria del programa CENIT (Consorcios Estratégicos Nacionales de Investigación Técnica), convocada pel Ministeri d.Indústria el 2007, dins de la iniciativa INGENIO 2010. Aquest projecte té com a objectiu la utilització de les tecnologies per a la creació i la gestió automatitzada de continguts audiovisuals intel·ligents.

La innovació és fonamental en un mercat global en canvi continu, ja que permet la competitivitat. A fi de fer front a aquesta situació, es va crear el Consorci i3media a partir de la unió d.un grup d.empreses que exerceixen la seva activitat en diferents punts de la cadena de valor, producció, distribució i explotació publicitària: Mediapro, Telefónica I+D, Alcatel-Lucent, Havas Media, Corporació Catalana de Ràdio y Televisió mitjançant CCRTV SSGG (Serveis Generals), TVC (Televisió de Catalunya), Activa Multimedia, STT, Infospeech, Brainstorm, Raditech y Noufer

El Consorci col·labora activament amb 10 organismes espanyols d.investigació, reunint un conjunt de professionals i investigadors especialitzats en les tecnologies relacionades amb els continguts. La idea és crear un nou model audiovisual utilitzant tecnologies que permetin treballar per sota de la unitat mínima de contingut, és a dir, el frame. Es tracta de fragmentar la imatge perquè es puguin oferir vistes múltiples en forma de finestres o subfinestres independents. Això permet que cada objecte sigui una entitat independent amb una informació associada. Partint d.aquesta fragmentació, el projecte se centra en tres àmbits fonamentals:

  • continguts intel·ligents: l.usuari del futur podrà interactuar amb els continguts, seleccionant la informació addicional de què disposa cada objecte. A més, aquests podran ser clicables i navegables, ja que estaran connectats a la xarxa.
  • la personalització: els continguts es podran adaptar en funció de les característiques de l.usuari.
  • l.automatització: es busca abaratir costos i gestionar volums més grans de continguts amb una participació mínima de l.operador.
Per aconseguir aquestes característiques, el Consorci treballarà amb: metacontinguts, catalogació, personatges, objectes intel·ligents, entorns virtuals i acústics, reconstrucció d.escenes, llenguatge natural, expressivitat, interacció, percepció i comunicació entre usuaris.

Com a innovador del mes, David Martí, director de DDT Efectos Especiales, va presentar l.empresa que porta juntament amb la seva sòcia Montse Ribé i que va ser guanyadora d.un Oscar al millor maquillatge l.any 2007 per la pel·lícula El laberinto del fauno.

L.empresa se centra bàsicament en tres productes: maquillatge especial, rèpliques de cossos i animatrònics (rèpliques d.animals i persones animades mitjançant mecanismes interiors).

DDT Efectos Especiales va néixer l.any 1991 dedicant-se principalment a la publicitat, ja que les pel.lícules que aleshores es filmaven a Espanya pertanyien a gèneres que no requerien de la seva especialitat. La seva entrada important al cinema es va producir l.any 1998, amb la pel·lícula del director Jaume Balagueró Los sin nombre, i l.any següent amb el film de Daniel Monzón El corazón del guerrero.

David Martí recalca la importància de fomentar el desenvolupament de la indústria del cinema a Espanya perquè els professionals no hagin d.anar a treballar a altres països, especialment Estats Units. «Mirem de fer els efectes a casa nostra, i no marxar fora; americanitzar la manera de fer les coses, però fer-les aquí», assegura Martí.

Finalment, per tancar la sessió de novembre, Josep Miquel Piqué, conseller delegat del 22@Barcelona, va destacar la importància del districte en conjugar-s.hi el model urbanístic amb l.econòmic i en ser un pol d.innovació en connexió amb d.altres de punts diferents del món.

IDEES FORÇA

El projecte i3media cerca crear un nou model audiovisual que adeqüi els seus continguts a les necessitats de cada usuari, a fi de permetre que aquest interactuï amb una informació més activa i personal.

DDT Efectos Especiales s.especialitza en el maquillatge, els animatrònics, les rèpliques de cossos i els props. Busca desenvolupar aquest sector a Espanya i enriquir-se incorporant la manera de treballar nord-americana.

El Consorci i3media aposta per la recerca i la innovació en el sector media amb l.objectiu de poder competir en el mercat global a partir del desenvolupament dels continguts audiovisuals intel·ligents.

OPINIONS DEL PÚBLIC

«La clau és que hagin confluït dues empreses del món audiovisual que tenen un potencial diferent».

«És important, com va dir David Martí, que els especialistes del sector puguin desenvolupar-se dins d.Espanya i que no calgui que marxin».

«Ens han mostrat que el sector audiovisual té un potencial de desenvolupament molt important».

 INFORMACIÓ D'INTERÉS
 
  • El Ministeri d.Indústria, mitjançant el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), aposta amb el programa CENIT pels grans projectes tecnològics tractors, destinant 200 milions d.euros en forma de subvenció per finançar 15 grans projectes d.R+D+i. El 65 % de les empreses participants són PIMES.
  • El projecte de recerca i3media disposa d.un pressupost de 35 milions d.euros i de la col.laboració de 140 investigadors de primer nivell, que situaran Espanya i el Consorci i3media en la primera línia de recerca en continguts audiovisuals.
  • DDT Efectos Especiales té 15 anys d.experiència; ha participat en més de 180 espots publicitaris i en més de 30 produccions cinematogràfiques, entre les quals es troben les superproduccions nord-americanes Hellboy i Doom. Entre els llargmetratges podem destacar els següents:
    • Los sin nombre i Frágiles, de Jaume Balagueró
    • El corazón del guerrero, de Daniel Monzón
    • La comunidad, d.Álex de la Iglesia
    • Arachnid, de Brian Yuzna
    • Torrente 2, de Santiago Segura
    • Lucía y el sexo, de Julio Medem
    • El espinazo del diablo i Hellboy, de Guillermo del Toro
    • Hable con ella, de Pedro Almodóvar
    • Romasanta i El segundo nombre, de Paco Plaza
    • Guerreros, de Daniel Calparsoro
    • Dagon, de Stuart Gordon
    • La monja, de Luis de La Madrid
    • Somne i Jugar a matar, d.Isidro Ortiz
    • Doom, d.Andrzej Bartkowiak

Per descarregar la presentació audiovisual de DDT, feu clic aquí

Per descarregar la presentació audiovisual d' i3media, feu clic aquí






Membres de:

XPCATAPTEIASPCIDEMTCI OpenLivingLabs Living Labs Global




© Copyright 2006 · 22 ARROBA BCN, S.A.U. · Legal · Crèdits · Opinió · Contacte